Oct 16, 2019

Tájékoztató a központi orvosi ügyeletröl

Ezúton tájékoztatjuk Pétervására és környéke lakosságát, hogy az orvosi ügyeleti ellátás az alábbiak szerint történik.

Hol és mikor érhető el a Központi Orvosi Ügyelet?

A lakosság sürgősségi ellátását, amely sürgős szükség esetén vehető igénybe a Központi Orvosi Ügyelet (3250 Pétervására, Szabadság tér 28. telefonszám +36 36 368-013) biztosítja. Az ügyeleti idő hétköznapokon 16-08 óráig, hétvégén, pihenő-és ünnepnapokon folyamatosan 24 órában tart. Ebben az időben lehet az ügyeleti rendelőben ellátásra jelentkezni, vagy telefonon az ügyelet segítségét kérni a 36/368-013-as telefonszámon.

Milyen esetekben kérhetik az ügyelet segítségét?

A háziorvosi ügyelet fő feladata az alapszintű sürgősségi ellátás. Ez azt jelenti, hogy elsősorban azoknak a háziorvosi teendőknek a rendelési időn kívüli ellátására szerveződött, a melyek a következő rendelési időig nem halaszthatók, azaz elsősorban frissen kialakult betegségek, vagy már meglévő betegség állapot rosszabbodása esetén kell mindenképpen az ügyelethez fordulni, amikor azonnali beavatkozás nélkül fennáll a tartós vagy maradandó egészségkárosodás veszélye. Idült betegségek, egyszerű panaszok, halasztható esetekben lehetőség szerint a rendes rendelési időt vegyék igénybe, hiszen ügyeleti időben lényegesen nehezebben elérhető és kisebb számú a rendelkezésre álló diagnosztikus és terápiás lehetőségeink száma.

Rendszeresen szedett gyógyszerek esetében gondoskodjanak a háziorvosnál időben történő felíratásról. Ügyeleti időben csak újonnan szükségessé vált vagy életmentő gyógyszereket tudunk felírni, kedvezményes gyógyszerfelírásra nincs lehetőség, és ügyeletes gyógyszertár is nehezebben érhető el.

Pétervásárán éjszakai, hétvégi és ünnepi gyógyszertári ügyelet nincs. A frissen kialakult betegségek gyógyszerellátását az ügyeleti gyógyszerládából végzi az ügyeletes orvos. Az ügyeleti gyógyszerláda csak a korlátozott számú gyógyszert tartalmaz mind mennyiségileg, mind fajta szerint. Természetesen, a vényre az ügyeleti ellátás kapcsán kiírt, vagy rendelt vény nélküli gyógyszerekért térítési díjat kell fizetni!

A sürgősségi ellátás során elengedhetetlenül beadandó, életmentő, állapotjavító injekcióért és kötszerért nem kell díjat fizetni! Kivétel: a Tetanusz védőoltás !!! Ez esetben térítésmentes receptre történő kiírást követően 300 Ft dobozdíj fizetendő!!!

Hirtelen fellépő súlyos panaszok, életveszélyes állapotok, balesetek, közterületi rosszullétek esetén a lakosság közvetlenül is kérheti az Országos Mentőszolgálat segítségét a 104- es segélyhívó számon!

Érdemes tudni és szem előtt tartani, hogy az orvosi ügyelet, bár mindig igyekszik a lehető leghamarabb segítséget nyújtani, reálisan nem képes az azonnali elérhetőség biztosítására, figyelembe véve azt, hogy egy kivonuló ügyeletes orvos látja el a kb. 11 ezer ember sür­gősségi alapellátását a kistérség egész területén. A hívások torlódása esetén akár órák is eltelhetnek (két település közötti távolságot is figyelembe véve), mire egy adott vizsgálatra sor kerül.

Mivel sürgősségi ellátásról csak sürgős szükség esetén beszélhetünk, ezért olyan egészségi állapotban bekövetkezett változás esetén vehető igénybe, amikor ellátás hiányában a beteg közvetlen életveszélybe kerülne, illetve súlyos, vagy maradandó egészségkárosodást szen­vedne. Azok az egészségben bekövetkezett változások, amelyek ebbe a körbe nem tartoznak bele, azok nem sürgősségi ellátási esetek.

Az indokolatlan esetekhez történő hívások miatt csökken az esély, hogy az ügyeletes autó időben érjen a valóban sürgős esetekhez!

A betegellátás rendje:

Rendelőben történő ellátás: A betegek ellátása a Pétervására, Szabadság tér 28 szám alatt található ügyeleti rendelőben történik. Az ellátást az ügyeletes orvos, és ápoló végzi. Az ügyeleti ellátás ideális formája, hiszen az ügyeleti rendelő biztosítja a legbiztonságosabb feltételeket a maga teljes felszereltségével és körülményeivel a biztonságos diagnózis felállításához és a beteg kezeléséhez a kézi gyógyszerládából történő gyógyszerellátáshoz. KÉRJÜK A LAKOSSÁGOT, HOGY SAJÁT ÉRDEKÉBEN, LEHETŐSÉG SZERINT AZ ÜGYELETI ELLÁTÁSNAK EZT A FORMÁJÁT VÁLASSZA!!!  

Telefonos segítségkérés, helyszínen (lakáson) történő betegellátás: A lakáson történő ellátást a 47/2004. (V.ll.)ESzCsM rendelet értelmében fekvőbeteghez, sérülthez, folyamatos gyógykezelésre szoruló beteghez lehet kérni.

Lakáson történő ellátási igény esetén az Orvosi Ügyeletet a 36/368-013-as telefonszámon érhetik el. Tájékoztatjuk a lakosságot, hogy a telefonbeszélgetés rögzítésre kerül!

A telefonszámon az ügyeletes ápoló jelentkezik be, aki felveszi a beteg adatait és panaszait.

Ehhez szükség van:

a beteg nevére,

születési idejére,

TÁJ számára,

tartózkodási helyére,

pontos panaszaira,

a bejelentő nevére,

a beteg elérhetőségi telefonszámára.

A hívás gyors felvételéhez, kérjük, a fenti adatokat készítsék elő!

Telefonos segítségkérés esetén még igen súlyos helyzetben is őrizzék meg nyugalmukat, hiszen így van lehetőség a szükséges adatok leggyorsabb felvételére, és a beteg lehetőség szerinti leggyorsabb ellátására!

Kérjük, hogy lehetőség szerint maga a beteg telefonáljon, vagy tartózkodjon a közelben, hiszen a pontos panaszokat leginkább maga a beteg tudja elmondani. Amennyiben lehetséges, testhőmér­sékletét (lázát), vérnyomását, pulzusszámát, vércukor szintjét mérjék meg, és ezt jelezzék az ápoló felé.

Mi történhet a beteggel telefonos segítségkérés esetén?

Fenti adatok ismeretében az ügyeletes ápoló, illetve orvos dönt a további teendőkről, melyek a következők lehetnek:

Telefonon keresztül tanáccsal ellátja a beteget a következő háziorvosi rendelés kezdetéig, és a beteg vizsgálata a háziorvosánál fog megtörténni a legközelebbi rendelési időben.

A beteg rendelőbe történő behívása.

Az ügyeletes orvost a beteghez a helyszínre küldi, és a beteg ellátása ügyeleti időben a beteg tartózkodási helyén fog megtörténni.

Értesíti a Mentőszolgálatot, mely a helyszínre vonul, és a beteget kórházba szállítja.

Amennyiben a beteg állapotában változás áll be, azonnal értesítsék ismételten az Orvosi Ügyeletet!

Az ügyeleti betegellátás sorrendje

Ügyeleti időben a betegek ellátásának sorrendje sem a rendelőben, sem a lakáson nem érkezési/bejelentési sorrendben, hanem úgynevezett sürgősségi sorrendben történik. Azaz elsőként mindig a legsúlyosabb állapotú beteg kerül ellátásra.

A beteg számára súlyos, riasztó panaszok is lehetnek könnyebb megbetegedés következményei, és enyhe tünetek is lehetnek súlyos állapot következményei. A betegek állapotának megítélése, a sürgősségi sorrend felállítása ezért igen nagy szakértelmet kíván, és mindezekre tekintettel ez az ügyeletes orvos feladata. Új beteg jelentkezése, vagy a már ellátásra jelentkezett beteg állapotának változása esetén az aktuális ellátási sorrend természetesen módosulhat. Ezért igen fontos, hogy az ügyeleti személyzetet a beteg állapotának változásáról azonnal és pontosan tájékoztassák.

Mindez az enyhébb panaszokkal, stabil állapotban lévő betegek esetén akár több órás várakozást is eredményezhet. Türelmüket és megértésüket kérjük, hiszen ennek nem a betegek felesleges várakoztatása, hanem a legsúlyosabb állapotú betegek lehetőség szerinti leggyorsabb ellátására való törekvésünk az oka!

Kérjük a lakosság türelmét és megértését, a hatékonyabb ellátás érdekében az ügyelet igénybe vételének megfontolását, szükség esetén alternatív megoldás választását.

Ne feledje Az orvosi ügyelet indokolatlan hívásával másik ember életét veszélyeztetheti!

Dr. Dömök László
ügyeletvezető főorvos
Pétervására és Környéke Központi Orvosi Ügyeleti Társulás

Cimkék

Hasonló cikkek